Programma's

Zorgzame gemeente

Zorgzame gemeente

Primitieve
begroting

Resultaat
bestemming

Totaal

1e Turap

Saldo

Bedragen x € 1.000

2024

Exploitatie

Lasten

134.333

134.333

6.113

140.446

Samenkracht en burgerparticipatie

8.875

8.875

-14

8.860

Preventieve voorzieningen

5.084

5.084

-100

4.983

Jeugdzorg

37.107

37.107

4.114

41.221

Inkomensregelingen en participatie

45.465

45.465

2.391

47.856

Wmo-zorg

19.453

19.453

113

19.566

Maatschappelijke- en vrouwenopvang

14.175

14.175

-494

13.682

Volksgezondheid

4.174

4.174

103

4.277

Baten

-37.855

-37.855

-1.172

-39.027

Samenkracht en burgerparticipatie

-4.947

-4.947

147

-4.800

Preventieve voorzieningen

-758

-758

219

-539

Jeugdzorg

-108

-108

Inkomensregelingen en participatie

-29.733

-29.733

-1.587

-31.321

Wmo-zorg

-248

-248

-248

Maatschappelijke- en vrouwenopvang

-473

-473

236

-237

Volksgezondheid

-1.696

-1.696

-78

-1.774

Saldo van baten en lasten

96.477

96.477

4.941

101.419

Reserves

Stortingen (lasten)

Onttrekkingen (baten)

-760

-760

-188

-948

Mutaties in de reserves

-760

-760

-188

-948

Gerealiseerd resultaat

95.717

95.717

4.753

100.471

Toelichting:
Het saldo van het programma neemt toe met € 4,8 miljoen. Dit is het gevolg van € 6,2 miljoen hogere lasten en ruim € 1,4 miljoen hogere baten.

Technische wijzigingen:
Voor € 0,5 miljoen zijn er verschuivingen tussen programma's doorgevoerd. Dit heeft met name betrekking op de indexaties jeugdzorg, waarbij de dekking komt vanuit de algemene dekkingsmiddelen.
Een tweede technische wijziging is het opnemen van nog uit te voeren werkzaamheden 2024 vanuit het voorstel tot resultaatsbestemming bij de jaarstukken 2024.

Daarnaast is voor € 1 miljoen sprake van hogere baten en lasten voor de volgende onderdelen:
- het Integrale zorgakkoord ( € 268.000);
- het regionaal project Hoofdzaak Werk (€ 507.000);
- het regionaal expertise team Jeugdzorg (€ 108.000);
- Projectgelden aanpak Jeugd werkloosheid € 236.000);
- de aanpak energiearmoede verschuift deels naar 2026 (vermindering € 100.000).

Samenvoeging budgetten beschermd wonen en maatschappelijke opvang
In deze tussenrapportage hebben we het budget van beschermd wonen ondergebracht bij het onderdeel maatschappelijke- en vrouwenopvang. Het doel hiervan is efficiëntie in werken en brede borging van dienstverlening op zowel Beschermd wonen als Maatschappelijke opvang. Binnen de twee doelgroepen zit vaak een overlap en qua problematiek en achtergrond zijn er veel overeenkomsten. Daarnaast is ook een overlap in de afspraken over uitstroom. Vanuit deze optiek is het ook logisch om deze budgetten samen te voegen. Den helder is de centrumgemeente voor beide onderdelen en ontvangt via de decentralisatie-uitkering middelen hiervoor. De regionale afspraak is om binnen deze middelen te blijven. Eventuele overschotten of tekorten muteren we in de reserve beschermd wonen/maatschappelijke opvang.

Mutaties eeste tussenrapportage

Bedrag

Bedragen x € 1.000

Exploitatie

Administratieve wijzigingen

Technische financiële ontwikkelingen

764

Autonome ontwikkelingen

4.178

Veilig Thuis

107

De verdeelsleutel voor de bijdrage aan Veilig Thuis bestaat voor de helft uit het inwoneraantal per gemeente. De andere helft is gebaseerd op het aantal meldingen van twee jaar terug. Het aantal meldingen is in 2023 met 64 gestegen, daardoor is onze bijdrage in 2025 hoger.

Continuïteit Dienstverlening Team Zorg

608

Al jaren is er sprake van een groot verloop en beperkte/geen animo voor opengestelde vacatures, wat leidt tot dure inhuur. Om deze vicieuze cirkel te doorbreken, zijn we gestart met een eigen opleidingstraject. Hiermee leiden we junioren intern op.
Ondertussen blijft "de winkel" open en dienen onze inwoners wél voorzien te worden van adequate hulp. Dit maakt dat het hebben van (tijdelijke) overcapaciteit noodzakelijk is gebleken: enerzijds om onze eigen junioren goed te begeleiden en op te leiden, anderzijds om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.

Bijstelling re-integratiebudget voor 2025

280

Voor 2025 is er gekeken naar de werkzaamheden die bekostigt moeten worden uit het re-integratiebudget 2025. Uit onderzoek is gebleken dat dit budget niet afdoende is voor alle werkzaamheden. Dit wordt met name veroorzaakt door een grote tariefstijging op jobcoaching (41% stijging). Daarom vind er een incidentele bijstelling van dit budget plaats.

Oekraine opvang 2025

200

Met ingang van 1 januari 2025 is de vergoeding ter bekostiging van de kosten voor Oekraïense ontheemden naar beneden bijgesteld naar € 44 per dag per gerealiseerde opvangplek. Dit is nog steeds voldoende om onze kosten te dekken. We zullen alleen naar verwachting niet het verwachte voordeel van € 1 miljoen gaan realiseren.

Actualisatie uitkeringen Participatiewet

174

Elk jaar na de jaarrekening worden de uitkeringen vanuit de Participatiewet opnieuw geactualiseerd. Dit aan de hand van wijzigingen in de aantallen en de periodieke stijging van de uitkeringen BUIG. Ten tijden van de eerste tussenrapportage is een lichte stijging zichtbaar van het aantal uitkeringsgerechtigde (1321 stuks). Tevens vindt er per 1 januari weer een bijstelling van de uitkering plaats (2,73%). Dit zorgt voor een stijging van de kosten BUIG.

Kosten verbouwing JGZ locatie Texelstroomlaan

79

In 2025 wordt de JGZ locatie aan de Texelstroomlaan die door de GGD wordt gehuurd verbouwd. Het gaat dan om een incidentele investering in inventaris en begeleiding van de verbouwing.

Project 'Ik Ben'

282

Hierbij treft u de financiële verwerking van motie M11.2 aan om incidentele voortzetting van het project ‘Ik Ben’ te kunnen waarborgen in 2025 voor de inwoners van Den Helder. Het project richt zich op traumabehandeling voor volwassenen. De extra kosten worden ingezet voor het opzetten van een opleidingscentrum. Wij stellen voor om deze incidentele kosten te dekken vanuit de algemene reserve, omdat binnen het sociaal domein geen ruimte is voor dit project. Zie voor nadere toelichting de RIB 25-3-2025.

Actualisatie en indexatie budgetten Jeugdwet

2.623

Aan de hand van de jaarrekening wordt jaarlijks de budgetten geactualiseerd en daar waar nodig bijgesteld. Uit deze analyse blijkt dat de verwachting is dat er een structurele bijstelling noodzakelijk is van ongeveer € 2,6 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door duurdere trajecten en stijging van het aantal dossiers. Deze ontwikkeling houden wij nauwlettend in de gaten en met de tweede tussenrapportage komen wij nog met een nadere actualisatie.
Wij verwachten wel voor deze stijging een dekking vanuit de commissie Van Ark adviezen. Vooralsnog schatten wij in dat dit vanaf 2025 om € 1,5 miljoen. gaat. Dit bedrag is al meegenomen in de stijging van het gemeentefonds binnen deze rapportage.

Inzet van middelen voor Versterkingsplan tegen dak- en thuisloosheid regio Kop van Noord-Holland

125

Het restant budget voor de brede aanpak dak en thuislozen wil de regio in 2025 en 2026 inzetten voor de proceskosten van housing first, woonprojecten en ondersteuning van dak- en thuisloze jongeren en voor de inzet van projectleiders in de vier regio gemeenten voor haalbaarheidsonderzoeken en het opstellen van samenwerkingsafspraken over ankerplaatsen.

Correctie Begroting 2025 Centrumtaak Beschermd Wonen

-300

Bij de opstelling begroting 2025 is abusievelijk voor € 300.000 een structureel fout gemaakt.  Deze fout wordt hier hersteld en geeft  ruimte aan de begroting.

Totaal exploitatie

4.941

Reserves

Technische financiële ontwikkelingen

111

Autonome ontwikkelingen

-299

Actualisatie uitkeringen Participatiewet

-174

Inzet van middelen voor Versterkingsplan tegen dak- en thuisloosheid regio Kop van Noord-Holland

-125

Totaal reserves

-188

Saldo van baten en lasten

4.753

Deze pagina is gebouwd op 07/18/2025 08:26:34 met de export van 07/18/2025 08:19:37