Programma's

Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Primitieve
begroting

Resultaat
bestemming

Totaal

1e Turap

Saldo

Bedragen x € 1.000

2024

Exploitatie

Lasten

6.294

6.294

-1.367

4.927

Belastingen

723

723

28

751

Deelnemingen

153

153

153

Financiering

4.152

4.152

4.152

Algemene baten en lasten

1.266

1.266

-1.395

-129

Baten

-183.182

-183.182

-4.748

-187.930

Gemeentefonds

-162.004

-162.004

-3.275

-165.279

Belastingen

-16.535

-16.535

-545

-17.079

Deelnemingen

-1.058

-1.058

-130

-1.188

Financiering

-4.073

-4.073

-4.073

Algemene baten en lasten

487

487

-798

-311

Saldo van baten en lasten

-176.888

-176.888

-6.115

-183.003

Gerealiseerd resultaat

-176.888

-176.888

-6.115

-183.003

Toelichting:
Het voordelig saldo van het programma neemt toe met € 6,1 miljoen. Dit is het gevolg van € 1,4 miljoen lagere lasten en € 4,7 miljoen hogere baten.

De daling van de uitgaven is voor € 0,5 miljoen het gevolg van de technische wijzigingen waarbij de stelpost voor prijscompensatie wordt verlaagd ten gunste van uitgaven in de andere programma's.
Daarnaast is de toekenning van het zogenaamde impulsbudget voor de sociale infrastructuur (toekomst sociale werkvoorziening) als hogere baat opgenomen (de lasten staan in programma2)

Daarnaast is de lagere afschrijving in de programma's als gevolg van de vertraging in de investeringen in 2024 als stelpost opgenomen in dit programma voor € 0,9 miljoen. In de tweede tussenrapportage wordt dit functioneel verwerkt in de programma's. De lagere afschrijvingen worden hieronder gepresenteerd als autonome ontwikkeling.

De overige ontwikkelingen hebben vooral betrekking uitkering uit het gemeentefonds. Enerzijds is dit de verwerking van de september- en december-circulaire en anderzijds de verwachte bijstelling vanuit de voorjaarsnota van het Rijk. De verwerking van de voorjaarsnota vindt formeel plaats via de meicirculaire gemeentefonds. Met de wijziging wordt hierop vooruit gelopen. Deze autonome wijzigingen én de bijstelling voor de OZB Niet woningen en het dividend Alliander zijn hieronder toegelicht.

Mutaties eeste tussenrapportage

Bedrag

Bedragen x € 1.000

Exploitatie

Administratieve wijzigingen

Technische financiële ontwikkelingen

-1.354

Autonome ontwikkelingen

-4.761

Septembercirculaire 2024 gemeentefonds

-1.342

In de septembercirculaire, die is ontvangen na publicatie van de begroting 2025, is de inflatieverwachting uit de miljoenennota verwerkt en het tegemoetkomen van gemeenten voor het gedeeltelijk niet realiseren van de hervormingsagenda Jeugdzorg. De hervormingsagenda Jeugdzorg is eerder door het rijk verrekend met de uitkering via het gemeentefonds.
Het niet realiseren van de hervormingsagenda landelijk leidt daarmee nu tot een “herstel” van de ontwikkeling van de kosten Jeugdzorg. Het hiermee gemoeide bedrag loopt op tot € 1,8 miljoen.
In 2024 is een deel van de toenemende druk financiële middelen vanuit de Jeugdzorg verwerkt als een extra last. De septembercirculaire maakt het mogelijk om dit te corrigeren en voor € 1,4 miljoen de ruimte terug te geven aan de algemene middelen. Het restant dat oploopt tot € 0,4 miljoen komt ten gunste aan de taakstelling Jeugdzorg. De taakstelling jeugdzorg is daarmee niet opgelost. Het risico jeugdzorg blijft dan ook onverminderd van kracht.

Decembercirculaire 2024 gemeentefonds

-389

In de decembercirculaire 2024 is het volume accres aangepast. Dat betekent dat de omvang van het gemeentefonds is aangepast aan de verwachte landelijke groei van inwoners, woningen enz. Van deze toename zetten wij vanaf 2026 structureel € 90.000 apart om de kosten van groei van het areaal in de openbare ruimte te kunnen opvangen. We hanteren hiervoor een jaarlijkse groei met 150 woningen. Per saldo levert de circulaire structureel € 0,8 miljoen ruimte op.
Het risico dat de uitkering uit het gemeentefonds de komende jaren onvoldoende tegemoet komt aan stijgende prijzen maakt onderdeel uit van de uitwerking van de meicirculaire.

Ontwikkeling opbrengst OZB Niet-woningen

-500

In de rekeninganalyse 2024 is geconstateerd dat de opbrengst Niet-woningen 2024 bruto ruim € 500.000 hoger ligt dan begroot. Deze ontwikkeling is kortgesloten met Cocensus en daar is bevestigd dat er sprake is van een groei van het areaal, met name Defensie, en dat de aanslagen 2024 zonder bezwaar zijn betaald.
Voor de begroting wordt voorzichtigheidshalve rekening gehouden met meeropbrengst ten opzichte van de vastgestelde begroting. Het aandeel van het ondernemersfonds bedraagt 10% (€ 45.500). Dit onderdeel is toegelicht in programma 3 (vitale gemeente).

Bijstelling dividend Alliander

-130

Het dividend van Alliander kan structureel met € 130.000 worden verhoogd. Na de daling in de Corona periode heeft het dividend zich in 2024 herstelt. De uitkering 2024 over het verslagjaar 2023 van Alliander wordt als structurele opbgrengst doorgezet voor de komende jaren.

Lagere afschrijvingen als gevolg van vertraging in de investeringen

-900

In de begroting 2025 wordt rekening gehouden met rente en afschrijving over de in 2024 greaamde uitvoering van investeringen. In de jaarrekening 2024 is een bedrag van € 22 miljoen aan investeringsuitgaven verantwoord. Dit is € 16 miljoen lager dan geraamd bij het opstellen van de begroting 2025. De lagere investeringen werken door naar de afschrijvingslasten 2025 en 2026. Het effect is incidenteel, omdat de investeringen wel gaan plaatsvinden maar later in de tijd. Begin in het eerste kwartaal is de raming voor alle investeringen geactualiseerd. Hieruit volgt dat de er ook in 2026 en 2027 nog sprake zal zijn van lagere afschrijvingen dan geraamd in de meerjarenraming. De vrijval bedraagt € 0,9 miljoen in 2025 en € 0,3 miljoen in 2026 en 2027. Het effect op de kapitaallasten voor de riolering zijn hier buiten beschouwing gelaten, deze werken door naar het tarief voor de rioolheffing en de daaraan gekoppelde egalisatie.

Voorjaarsnota kabinet jeugdzorg en gemeentefonds

-1.500

In de voorjaarsnota van het kabinet is opgenomen dat de gemeenten structureel voor € 414 miljoen tegemoet worden gekomen in de stijgingen voor prijzen en groei van trajecten in de Jeugdzorg. Hiermee is de vaststelling van de Commissie van Ark gedeeltelijk opgevolgd. Voor Den Helder bedraagt het aandeel uit de extra middelen € 1,5 miljoen. De daadwerkelijke stijging van de kosten is hoger. In augustus praten VNG en het kabinet in het overhedenoverleg verder over de compensatie voor de kostenstijgingen in de Jeugdzorg. De maatregelen die het kabinet wil doorvoeren vanaf 2028 zijn hier niet verwerkt omdat deze een neutraal karakter zouden moeten hebben bij de individuele gemeenten.
Naast de Jeugdzorg is er een structurele verhoging op de totale omvang van het gemeentefonds. Hiervoor wordt ruim € 400 miljoen toegevoegd. Het zogenoemde ravijn in het gemeentefonds, van structureel € 2,4 miljard, wordt hiermee voor 1/6 deel gedempt. Het effect voor Den Helder bedraagt afgerond € 1,2 miljoen minder daling van de uitkering uit het gemeentefonds. Op basis van de meicirculaire kan een excate berekening worden gemaakt.

Stichting strandexploitatie Noordkop

Op 17 december 2024 heeft het college met een RIB de Raad geïnformeerd over de meerkosten bij de Stichting strandexploitatie Noordkop. In de RIB is aangegeven dat voor 2025 € 49.000 extra beschikbaar wordt gesteld en structureel € 30.000. De hogere lasten 2026 en verder komen ten laste van de ruimte voor prijsontwikkeling in de begroting. Dit is meer dan de normale prijsontwikkeling en wordt gezien als een inhaaleffect.

Totaal exploitatie

-6.115

Saldo van baten en lasten

-6.115

Deze pagina is gebouwd op 07/18/2025 08:26:34 met de export van 07/18/2025 08:19:37